Jste zde: unipetrol.cz > CZ/  Média/  Blog Adama Czyżewského/  Ceny budou klesat
Velikost textu:  A AA
Ceny budou klesat

21-05-2019  

 

 

 
Ceny pohonných hmot jsou opět ve středu pozornosti. Není to jen proto, že ceny stoupají, což je podpořeno prudkým nárůstem cen ropy a mírně oslabenou měnou, ale také proto, že ceny benzinu předstihly ceny nafty, a to přestože se očekávalo, že adaptace na předpisy IMO povede ke zvýšení poptávky po naftě a výroba nafty bude generovat vyšší ziskové marže než benzin.
 
Výchozí bod: očekávání týkající se ceny benzinu a naftyzabývám se jimi zde. Ve zkratce: předpisy IMO, které vstupují v platnost na počátku roku 2020, vyvolají zvýšenou poptávku po naftě ze strany námořní přepravy, takže by mělo dojít k navýšení její ceny v porovnání s cenou surové nafty (crack spread). Za účelem uspokojení této poptávky budou muset rafinerie navýšit kapacitu, což bude tlačit ceny ropy nahoru. Na trhu poteče rovněž více benzinu, a protože nebude po tomto palivu navýšená poptávka, jeho cena bude v porovnání s naftou nižší. Tato změna v relativních cenách (širší crack spread pro naftu a užší crack spread pro benzin) podnítí rafinerie k zavedení vyrovnávacích postupů, které s ohledem na investiční cyklus započaly před datem vstupu předpisů IMO v platnost a u nichž se očekává, že budou trvat asi dva roky. Změna cen benzinu v porovnání s cenami nafty povede k úpravě poptávky po pohonných hmotách ze strany koncových uživatelů, například v segmentu osobních vozidel a lehkých komerčních vozidel. Ačkoliv budou tyto úpravy trvat dlouho, protože zahrnují obměnu vozového parku, je už nyní zjevné, že vozidla s dieselovými motory, do nichž jsou pohonné hmoty dražší, jsou stále častěji nahrazována hybridy s benzinovými motory.
 
Koncem prosince, kdy jsem sepisoval příspěvek o tom, jak se změní situace na trhu s pohonnými hmotami po zavedení předpisů IMO, jsme byli svědky působivého poklesu cen ropy z více než 86 USD za barel (4. října) na cenu 50 USD za barel (toto minimum bylo naposledy zaznamenáno v září 2017); tento pokles skončil 28. prosince, několik dní po zveřejnění příspěvku. Důvodem byly geopolitické faktory, které nesouvisely ani s předpisy IMO, ani se základními parametry trhu s naftou. Cena ropy Brent crude poklesla o 36 USD (pokles o 42 %), následovaly kótované ceny benzinu (pokles o 38 %) a nafty (pokles o 34 %). Vztah mezi cenami těchto dvou pohonných hmot se rovněž změnil: od 5. října je nafta dražší než benzin. Vzhledem ke strukturálním důvodům stojícím v pozadí tohoto obrácení poměru cen jsem očekával, že tato situace nějakou dobu vydrží.
 
Od data zveřejnění onoho příspěvku uplynuly čtyři měsíce. Během této doby členové OPEC snížili produkci ropy a vstoupily v platnost sankce uložené USA na vývoz ropy z Íránu a Venezuely. Vývozy z Libye výrazně poklesly v důsledku občanské války. Tyto geopolitické faktory a předpisy IMO vedly ke snížení dodávek nafty, po níž je v rozvíjejících se ekonomikách neustále velice silná poptávka. Od počátku roku se nadbytek nafty snížil téměř o1 mbd. V důsledku toho následovaly ceny nafty prakticky nepřerušený stoupající trend a vzrostly o 24 USD (48 %). Jak se dalo očekávat, zvýšení cen ropy se projevilo ve zvýšení cen pohonných hmot. Trh ARA zaznamenal nárůst cen nafty o více než 30 %, což je méně než u surové ropy, přičemž obvykle cenové tlaky vycházejí z rostoucích cen surové nafty, Stoupající ceny ropy tlačí nahoru ceny nafty a crack spread se zužuje, zatímco ve 4. čtvrtletí 2018 tlačily rostoucí ceny nafty nahoru i ceny ropy, čímž se crack spread rozšiřoval. Překvapivý je nicméně nárůst cen benzinu v porovnání s cenami ropy. Od počátku roku cena benzinu na trhu ARA stoupla o více než 50 %, čímž v rychlosti nárůstu překonala cenu ropy. Jaký důvod stojí v pozadí této výrazné poptávky po benzinu? Mohlo by to být tím, že vztah mezi cenami obou pohonných hmot se vrátil k "normálu" a benzin bude zase dražší než nafta? Myslím, že je ještě příliš brzo na to, abychom to mohli tvrdit s jistotou.
 
Neočekávaný nárůst crack spreadu u benzinu byl důsledkem stejně tak neočekávaného poklesu crack spreadu zaznamenaného ve druhé a třetí lednové dekádě, kdy nadbytek benzinu na trhu zabránil tomu, aby se nárůst cen ropy promítl do nárůstu cen benzinu. Crack spread v případě benzinu v té době klesl téměř na nulu, což mnoho rafinerií přinutilo snížit produkci benzinu tím, že uzavřeli benzinové výrobní linky kvůli údržbě. Tato odstávka se časově kryla s koncem zimního období, kdy byl trh poháněn výprodeji zimních pohonných hmot, aby se palivové terminály připravily na benzin s letními parametry. Uvedení letních pohonných hmot na trh mělo opačný účinek, neboť kromě čerpání do vozidel je toto palivo nutné k doplnění zásob, takže poptávka po benzinu strmě narostla. Rafinerie Shell byly v této době bohužel ve stávce. Nedostatek benzinu způsobil, že jeho ceny rostly rychleji než u surové nafty, přičemž vyšší ziskové marže přiměly rafinerie k opětovnému zahájení produkce. Po navýšení produkce benzinu by mělo dojít je snížení cen benzinu v porovnání s cenami surové ropy.

Kdy můžeme očekávat levnější ropu? Saúdskoarabský ministr energií Khalid Al Falih počátkem března prohlásil, že se přiklání k možnosti prodloužení omezení produkce ropy až do konce roku 2019. Od té doby cena ropy stoupla o 10 USD, což trh považuje za drahé, neboť spotová cena je o 10 USD vyšší než "fundamentální" cena, které je odhadovaná na částku okolo 65 USD za barel. Trh s ropou se opět nachází ve stavu zvaném backwardation, což i když jen dočasně, povzbuzuje spekulace, které ceny udržují vysoko. Z minulých zkušeností nicméně vyplývá, že delší období, kdy je ropa dražší, nejen urychlují strukturální, tj. trvalé poklesy poptávky, ale také stimulují nabídku. Země OPEC to vědí a nepochybně tento faktor vezmou v potaz na svém jednání naplánovaném na červen.
Souhrn: Turbulence v oblasti cen benzinu vycházejí z adaptace na předpisy IMO a celý proces potrvá ještě několik let. Silné mezičtvrtletní výkyvy v cenách surové ropy jsou způsobeny geopolitickými faktory, které lze těžko předvídat nebo jim předcházet. Jak se budou ceny chovat? Domnívám se, že budou klesat! Zdá se, že ceny ropy už nemají moc prostoru k růstu, a očekávám, že ve druhé polovině roku poklesnou v důsledku stoupající produkce USA stimulované vysokými cenami. Ceny benzinu by měly rovněž klesnout v porovnání s cenami ropy, což je dobrá zpráva pro motoristy.
   

Autor: Adam B. Czyżewski, hlavní ekonom PKN Orlen

« zpět

 
 
 

Značky Skupiny UNIPETROL