Jste zde: orlenunipetrol.cz > CZ/  Média/  Rozhovory/  On-line rozhovor s Václavem Loulou, expertem na pohonné hmoty
Velikost textu:  A AA
On-line rozhovor s Václavem Loulou, expertem na pohonné hmoty

14-11-2012  

Na otázky čtenářů serveru Lidovky.cz odpovídal Václav Loula, manažer kvality společnosti Benzina

OTÁZKA (14.11.2012 09:43) Roman Kratěna

dobrý den, na pondělním semináři pro podnikatele jste vy, společně s panem poslancem Šeichem, zástupci dopravů ČESMAD, ekonomy z VŠE znovu vyzvali vládu ke snížení spotřební daně. Zaznělo tam spousta jasných argumentů pro, žádný proti. Myslíte, že se MF financí konečně odváží k tomuto kroku nebo budeme dál tankovat v zahraničí a stát bude přicházet o příjmy? děkuji za odpověď

ODPOVĚĎ (14.11.2012 10:07)

Dobrý den, výše spotřební daně, její stanovení, velikost je i bude záležitost politická. My přinášíme argumenty, zkušenosti z praxe, kterými přesvědčujeme politiky, že její snížení, a to nejen u nafty, ale i u benzínu, určitě zvýší poptávku po pohonných hmotách u tuzemských čerpacích stanic. Zároveň mohu prohlásit, že se v tak silném konkurenčním prostředí okamžikem účinnosti nižší spotřební daně toto opatření promítne do nižší ceny pohonných hmot.

OTÁZKA (13.11.2012 18:12) Peter

Dobry den, moj kamarat na dialnici z Prahy do Brna nacerpal na Benzine naftu. Po par kilometroch mu auto signalizovalo nekvalitne palivo a vyplo motor. Stalo ho to vratane odtahu 5.000 korun. Co sa stalo? Kde sa moze stazovat? Dakujem, Peter

ODPOVĚĎ (14.11.2012 10:14)

Dobrý den, váš kamarád má samozřejmě právo reklamovat načerpané palivo při splnění podmínek reklamačního řádu, kam patří vedle dokladu o nákupu předložit věrohodný vzorek, nejlépe za účasti zástupce společnosti Benzina, a provedení jeho analýzy v nezávislé akreditované laboratoři. Zároveň odebíráme vzorek z konkrétního místa, kde zákazník čerpal, a rovněž provádíme analýzu. Teprve na základě těchto vyhodnocení učiníme závěr řešení reklamace. Podotýkám, že nakupujeme paliva z vlastních rafinerií a kvalitu kontrolujeme i na našich čerpacích stanicích. Je zajímavé, že se ojediněle objeví jeden případ tankování a stížnost, a proti tomu je v daný den prodej na čerpací stanici 8000 litrů bez žádné další stížnosti. Mohu prohlásit, že jednoznačně převládají závěry, že analýzy všech vzorků jsou v pořádku, tedy vyhovují normám jakosti.

OTÁZKA (13.11.2012 18:29) Petr Svetr

Dobrý den, zajímá mě podíl biosložky, jestli je v obyčejném i "prémiovém" benzínu stejný podíl / jestli si to řeší každý výrobce po svém / nebo má například "obyčejný" benzín vyšší podíl biosložky a "prémiový" nižší.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 10:23)

Dobrý den, podíl biosložky v automobilových benzinech je dán normou jakosti a schválen i automobilovým průmyslem. Norma připouští obsah biolihu maximálně 5 % objemových. Zároveň je v rámci související legislativy schválena povinnost splnit v dodávkách na trh za kalendářní roční období minimálně 4,1 % biosložky v benzinech, jinak jsme sankciováni. U nejprodávanějšího druhu BA 95 Natural se obsah biolihu pohybuje od 2 do 4,8 %. U prémiových druhů benzínů s oktanovým číslem nad 98 se standardně biolíh nepřidává. Vysoká oktanová hladina je zajištěna v rámci technologie výroby pomocí etyltercbutyleteru. Samozřejmě je možné, pokud povinná osoba si splní obsah biolihu tím, že dodá na trh vysokoobjemové biopalivo jako například benzin E85 (85 % biolihu), část standardního benzinu dodávat na trh bez biolihu.

OTÁZKA (13.11.2012 18:44) Pavel

Úplně jednoduchá otázka: Vy prémiové palivo tankujete?

ODPOVĚĎ (14.11.2012 10:24)

Dobrý den, samozřejmě je tankuji. Používám s ohledem na dieselový motor VERVU Diesel ke svojí plné spokojenosti.

OTÁZKA (13.11.2012 22:21) Václav J.

Kdy bude na stanicích Benzina k dostání CNG - stlačený zemní plyn?

ODPOVĚĎ (14.11.2012 10:31)

Dobrý den, naše společnost v letošním roce rozšířila svoje produktové portfolio o alternativní plynné palivo CNG na čerpací stanici Brno Slatina. Připravujeme další dvě stanice, z toho jedna opět v Brně, druhá na dálnici D1. Spolupracujeme s významnými plynárenskými společnostmi, které jsou v daný moment těmi rozhodujícími pro výběr čerpací stanice, umístění CNG stojanu a související technologie včetně zajištění zdroje plynu. Osobně předpokládám, že spotřeba CNG bude narůstat, a i když ještě dvacet let budou dominovat kapalná paliva z ropy, budou plynná paliva na druhém místě.

OTÁZKA (13.11.2012 23:15) Pavel M

Dobry den, je pravda, ze vsechen benzin v CR pochazi ze stejneho zdroje a lisi se pouze aditivy pridavanymi jednotlivymi spolecnostmi? Dekuji.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 10:42)

Dobrý den, automobilový benzin prodávaný na českém trhu nepochází z jednoho zdroje. Část automobilových benzinů pochází z výroby České rafinérské. Dále se do ČR automobilové benziny dováží, a to ze Slovnaftu Bratislava produktovodem, dále z rafinérie OMV v Rakousku nebo z rafinérií na území Německa. Prémiové benziny kategorie super plus s oktanovým číslem vyšším než 98 se zásadně importují. Pro kvalitu benzinů platí evropská norma EN228 a tu musí splnit všechny rafinérie, které takovýto benzin dodávají na trh. V dnešní době celá řada společností aditivuje benziny a zlepšuje tak jejich užitné parametry. Výrazně nadstandardně jsou aditivovány prémiové benziny nebo prémiové nafty. Mají pak některé deklarované parametry výrazně lepší, než stanovuje norma.

OTÁZKA (14.11.2012 06:28) Zdenek.P.

Tankuji v dobré víře Vervu naftu ,konkrétně v Náměšti nad Oslavou-Benzina,a pak se dozvím že v dubnu zde byla za toto palivo udělena pokuta za jeho nekvalitu-vysoký obsah síry,jaký to má vliv na motor,může ho to poškodit a jakou mám záruku kvality že se to neopakuje ??? děkuji

ODPOVĚĎ (14.11.2012 10:56)

Dobrý den, bohužel vyšší obsah síry Benzina nezavinila. Bylo to způsobeno výrobcem, u něhož došlo ke kontaminaci s látkou s vyšším obsahem síry. Společnost Benzina se sama přiznala a zaplatila pokutu. Nález České obchodní inspekce byl 15 mg/kg síry, což oproti normě 10 mg/kg znamená mírné překročení. Nicméně, ještě před třemi lety platila norma 50 mg/kg. Uvedené zvýšení tedy nemohlo mít vliv na životní prostředí ani palivovou soustavu či katalitický systém motoru. Společnost Benzina pracuje v dobrovolném systému pečeť kvality a nezávislá laboratoř nám ročně odebere až 1900 vzorků s výsledkem 99,7 % bez závad. Výsledky ČOI v naší síti navíc zveřejňujeme na našich webových stránkách. Zatím celé druhé pololetí je bez závad. Byla přijata taková opatření, aby se toto již neopakovalo.

OTÁZKA (14.11.2012 09:32) Paul Zellman

mam zbytecne velike (vysoko kompresni) americke auto z roku 1969 (Pontiac Bonneville) poktere potrebuje kvalitni vysoko oktanovy benzin. Jake dnesni palivo by jste doporucoval? Dekuji za vasi odpoved.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 11:09)

Dobrý den pane Zellmane, zásadně je vždy rozhodující, na jaké palivo byl motor homologován, neboli jaký druh benzinu z pohledu oktanového čísla schválil jeho výrobce. Jednotlivé druhy Benzinů prodávané u čerpacích stanic v USA jsou označeny čísly od 87 až do 94. Ve skutečnosti však není americký sortiment benzinů co do úrovně oktanových čísel horší než evropský, jde pouze o jiný způsob značení tzv. indexem odolnosti proti klepání. V Americe tedy jde o minimální hodnotu průměru oktanových čísel stanovených výzkumnou a motorovou metodou, rozdíl je obvykle 10 jednotek. Takže v Evropě by tamní benziny byly označovány oktanovými čísly 92 až 99 jednotek. Doporučuji vám tedy použít benzin kategorie super+, tzn. s oktanovým číslem nad 98, například společnost Benzina má v nabídce prémiový benzin VERVA 100, který by měl vašemu vozu vyhovovat.

OTÁZKA (14.11.2012 09:53) Tomáš M

Dobrý den, pane Loulo, chci se zeptat, během roku máte pro své zákazníky vždy několik zajímavých prémiových akcí,ale neplánujete nějakou věrnostní dlouhodobější akci jako společnost? Děkuji tm

ODPOVĚĎ (14.11.2012 11:16)

Dobrý den, samozřejmě plánujeme akce na podporu prodeje a ocenění věrných zákazníků i pro rok 2013. Jistě pochopíte, že z konkurenčních důvodů nemůžeme jejich obsah ani pravidla sdělit.

OTÁZKA (13.11.2012 18:11) Pavel K

Dobrý den, Panda 1.1, na premiové palivo menší spotřeba, tišší běh motoru, rychlejší ohřev chladící kapaliny, ale trochu delší starty, o cca 0,5 sec. Patří to k tomu? Dík!

ODPOVĚĎ (14.11.2012 11:20)

Dobrý den Pavle, potvrzuji vaše závěry. Ještě bych doplnil nárůst výkonu a lepší akceleraci. U prémiové nafty by naopak v zimě měly být, díky vysokému cetanovému číslu, výrazně lepší studené starty.

OTÁZKA (13.11.2012 19:11) P. Stefl

Dobry den pane Loulo a ostatni. Snazim se proti obsahu bioslozek v palivech bojovat mym autem na LPG. Je v ČR u nějaké společnosti k maní benzin bez slozek pocházejících z potravin? V německu je to myslim V-Power Racing. Neplanuje se bio i do plynu? Díky.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 11:29)

Dobrý den pane Stefle, přiznám se, také nejsem přívržencem aplikování biosložek první generace do pohonných hmot, ale bylo to rozhodnutí politiků a ekologů se souhlasem automobilového průmyslu. Jsem přesvědčen, že biosložky získávané z olejnatých, cukernatých či škrobnatých plodin projíždět v benzinech a naftě není ta správná cesta. Na českém trhu jsou v nabídce vysokooktanové benziny nadstandardně aditivované, které v sobě nemají klasicky přimíchávaný bioetanol. V ČR se nevyrábí a dovážejí se ze zahraničí. Tento benzin nabízí i společnost Benzina pod značkou VERVA 100.

OTÁZKA (14.11.2012 08:21) Honza

Dobrý den, vysvětlete mi, prosím, jak se mohou kvalitativně lišit základní řady benzńů u různých společností, když všechny odebírají palivo od jednoho výrobce? Jak byste okomentoval kvalitu benzinu u nás a v Německu, kde s dva roky starým benzinovým autem Ford Mondeo zaznamenávám nižší spotřebu?

ODPOVĚĎ (14.11.2012 11:52)

Dobrý den Honzo, kvalita benzinů je pro evropský trh v rámci EU předepsána normou jakosti, v tomto případě EN228, kde je předepsáno cca 20 jakostních znaků, které musí benzín splnit v okamžiku výstupu z rafinérií i na čerpací stanici. Není pravdou, že jsou od jednoho výrobce. Na český trh kromě České rafinérské se dodávají benzíny i z rafinérií Rakouska, Slovenska a Německa. Bohužel se může stát, že je dovezen mimo země EU produkt, který není zatížen spotřební daní, ale ve finále skončí v benzínech. V takovém případě hovoříme o pančování benzínu. Nebo může nastat jiný případ, totiž že je v benzínech vyšší obsah biolihu, než připouští zmiňovaná norma. Nálezy České obchodní inspekce to potvrzují. Snažíme se zpřísněním legislativy proti těmto podvodům bojovat. Pokud se prodejce či přepravce o paliva řádně stará, odebírá z prověřených zdrojů či profesionálních rafinérií a navíc vylepšuje užitné parametry aditivací, je kvalita benzínů u takovýchto společností plně srovnatelná například s Německem nebo Rakouskem. Biolíh používaný povinně v automobilových benzínech má nižší energetickou hodnotu, je vnímavý k vodě a může tak přinášet v provozu i určité problémy. Ale tato povinnost je i na území Rakouska a Německa. Za velká plus považuji, že ČOI začala zveřejňovat výsledky kontrol na čerpacích stanicích. Po tomto opatření se kvalita paliv na trhu zlepšila. Také naše společnost zveřejňuje výsledky kontrol ČOI na svých webových stránkách. Vedle toho si kvalitu kontrolujeme nezávislou akreditovanou laboratoří. Pokud je vše v pořádku, je na stojanu umístěna Pečeť kvality.

OTÁZKA (14.11.2012 00:53) Trm

Co se stane, dys natankuju benzin do dyzla? Btw. to co mate na hlave je tupe, nebo to mate vlastni?

ODPOVĚĎ (14.11.2012 12:04)

Dobrý den vážený pane, z praxe doporučuji věnovat navíc několik vteřin přečtení názvu paliva před zahájením tankování. Určitě se to vyplatí. Pokud se to z důvodu nesoustředění, roztržitosti či omylu stane, doporučuji odtah do nejbližšího servisu, vyprázdění nádrže a nový nákup dieselového paliva. Tím předejdete závažnějšímu poškození vstřiku či čerpadla. V případě, že byste pokračoval v jízdě, riskujete závažnější poruchy v palivovém systému dieselového motoru a tím nákladnější opravu. Pokud to zjistíte včas, tzn. načerpáte například 5 litrů benzínu do padesátilitrové nadrže, doporučuji doplnit nejlépe aditivovanou či prémiovou naftou a ošetřit individuální aditivací z nabídky aditiv na čerpací stanici. V hodnocení nezávislými odborníky byl například velmi dobře hodnocen Super diesel aditiv, kterým posílíte kupříkladu mazivost. Co se týče vlasů, jde o moje vlastní, jsem kudrnatý.

OTÁZKA (13.11.2012 22:20) Vítězslav

Pane Loulo, provozuji čerpací stanici velké nadnárodní společnosti na které mám prémiové pohonné hmoty v sortimentu. Tankuji téměř obden a samozřejmě pohonné hmoty porovnávám a stejně jako velká většina mých kolegů z ostatních čerpacích stanic si myslím, že rozdíl kterým se liší prémiová paliva od standardních lze možná laboratorně změřit ale nikdo ho nepozná při jízdě v autě. Vy ten rozdíl při jízdě poznáte? děkuji V

ODPOVĚĎ (14.11.2012 12:15)

Dobrý den Vítězslave, předpokládám, že se shodneme na tom, že prémiová paliva, a to jak dieselová, tak i benzínová, jsou nadstandardně aditivována a laboratorními zkouškami (vyšší cetanové číslo, vyšší oktanové číslo, lepší mazivost, lepší oxidační stabilita) i dlouhodobými testy lze prokázat čistotu palivového systému, úsady na ventilech, nižší spotřebu nebo úsporu nákladů na opravy. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že dlouhodobý provoz na stooktanový nadstandardně aditivovaný benzín se projevil vyšším výkonem motoru až o 8 % a snížením spotřeby paliva o 12 %. Obdobné závěry mám i při používání nafty s vyšším cetanovým číslem. Potvrzují to i názory dalších řidičů.

OTÁZKA (13.11.2012 22:57) Roman Hofman

Je nějaká automobilka, která by potvrdila že biopalivo neškodí jejich standartním motorům?

ODPOVĚĎ (14.11.2012 12:27)

Dobrý den Romane, obsah biosložek v pohonných hmotách je stanoven normou (u benzínu 5 %, u nafty 7 %). Normy pro paliva schvaluje i automobilový průmysl. V této oblasti i ACEA (Evropské sdružení výrobců a konstruktérů automobilů) odsouhlasilo tuto výši biosložek ve standardních palivech. Dalšímu zvyšování se již automobilový průmysl brání. Pokud zákazník použije jiné palivo než homologované, například jiné vysokoobjemové biopalivo, automobilové servisy či opravny odmítají garance a opravy vzniklé použitím nesprávného paliva jdou k tíži zákazníka. Také automobilový průmysl se musí držet pravidla, že palivo vyhovuje normě včetně definovaného obsahu biosložky.

OTÁZKA (13.11.2012 22:35) Petr M.

Dobrý den, reaguji na dozat ohledně nafty z Benziny. Myslel jsem, že Benzina nabízí kvalitní naftu. Jak je to tedy s kvalitou nafty u nás? Odráží cena kvalitu? Děkuji Vám za odpověď.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:01)

Dobrý den Petře, společnost Benzina prodává zásadně aditivované motorové nafty. Jeden druh najdete pod názvem Diesel Top Q a druhým je prémiová nafta VERVA Diesel, nadstandardně aditivovaná s vysokým cetanovým číslem. Tento prémiový druh s ohledem na vyšší kvalitativní parametry je dražší. Musím přiznat, že poptávka po prémiové naftě je vysoká a v současné době ji prodáváme na 211 čerpacích stanicích. Vyšší cena odráží i kvalitu. Jinak platí, že kvalita motorových naft je definována evropskými normami. Jsou společnosti, které striktně plní tuto kvalitativní normu, a pak jsou vybrané profesionální společnosti, které podle požadavků i automobilového průmyslu a nároků na kvalitu nafty vylepšují požadované parametry paliva nadstandardní aditivací. Samozřejmě jsou i společnosti, které se snaží vydělat za každou cenu a různě podvádějí, jak v oblasti spotřebních daní a DPH, tak používáním nekvalitních složek do standardních paliv. V těchto případech je dobré, že Česká obchodní inspekce tyto nedostatky zveřejňuje. Za této složité situace se i společnost Benzina rozhodla zveřejňovat výsledky kontrol ČOI vlastních čerpacích stanic na svých webových stránkách. V druhém pololetí 2012 má Benzina tyto výsledky zatím bez závad.

OTÁZKA (14.11.2012 07:34) Jirka

Dobry den, jezdim na LPG a na benzin v podstate jen startuju.. Je podle vas vhodne pouzivat vysokooktanovy benzin, ktery by nemel obsahovat bio slozku a tim se neznehodnocuje, nebo staci pouzivat klasicky 95oktanovy natural.. dekuji.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:05)

Dobrý den Jirko, vzhledem k faktu, že používáte benzín pouze na nastartování, postačí používat klasický benzín, 95 oktanový natural. Stooktanový benzín se svými prioritami ve vyšším výkonu a akceleraci při startování plně nevyužijete. Stooktanové benzíny byly vyvinuty pro moderní automobily s vyšším kompresním poměrem a pro zákazníky, kteří preferují sportovní charakter jízdy.

OTÁZKA (14.11.2012 08:58) Vladislav

Dobrý den, více než rok jsem čerpal prémiovou naftu od firmy Shell, pak se v testu zjistilo že jde o běžnou naftu. Rozhodl jsem se po této zkušenosti přidávat do nádrže aditivum před natankováním plné nádrže. Je to dobré řešení? Děkuji za odpověď.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:15)

Dobrý den Vladislave, samozřejmě je možné zlepšovat některé parametry nafty individuální aditivací, kterou provádí sám zákazník před tankováním na čerpací stanici. Použité aditivum by mělo být kompatibilní se standardní aditivací používanou například v rafinérii. U motorové nafty se na trhu prodává ve vazbě na kalendářní období několik druhů (letní, přechodová, zimní kvalita), které se liší nízkoteplotními vlastnostmi. V přechodovém období (podzim) je dobré použít tato aditiva a tím posílit nízkoteplotní parametr filtrovatelnost, než přijde na trh zimní nafta s filtrovatelností -20 °C. Prémiové nafty již není nutné dále upravovat individuální aditivací.

OTÁZKA (13.11.2012 18:33) Vladimír V.

Jak je to s benzinem 98 oktanů resp. s benzinem Verva 100? Názor odborníka na automobilové motory Ing. Jandy (www.cimbu.cz) je takový, že tam, kde není dost velký prodej těchto benzínů, dochází k jejich degradaci tak, že již nemají deklarované O. Č. a že je lepší koupit benzin obyčejný 95 okt., případně ho dotovat nějakým přípravkem pro zvýšení O. Č. To vychází cenově téměř stejně, jako tankovat vysokooktanový benzin. Co byste poradil vy? Pokud je to tak, jak píši výše, pak je to trestuhodná skutečnost, předražení o cca 2 Kč na litr.

ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:25)

Dobrý den Vladimíre, nemohu souhlasit s názorem odborníka, pana Ing. Jandy, neboť prémiový benzín VERVA 100 v žádném případě v definovaných parametrech jakosti při skladování na našich čerpacích stanicích kvalitativně nedegraduje. Tento druh benzínu kromě standardně vysokých oktanových čísel, jeho komerční dodávky se pohybují v rozsahu 99,3 až 101,6, nemění tuto hladinu ani při skladování. Navíc, tento benzín neobsahuje standardně bioetanol, jako je tomu u BA95. Mé zkušenosti jsou opačné a naopak jej využívají majitelé motocyklů, kteří jej před zimou natankují a při první jarní jízdě nemají vůbec žádné problémy. Tento benzín dodáváme i na brněnský okruh, kde je využíván ke spokojenosti v celé řadě závodů. Zdůrazňuji, že benzín je nadstandardně aditivován s použitím moderních typů mazacích přísad, detergentů, antioxidantů a protikorozních účinků.

OTÁZKA (13.11.2012 18:13) Pavel H

Podle testů je u nás prodávané "prémiové" palivo v podstatě stejné, jako palivo "obyčejné." Podle těch samých testů tomu hned za hranicemi v Německu není a prémiové palivo je skutečně prémiové... Jak je kontrolována kvalita prémiových paliv v ČR? Jak je možné, že se takto podvádí?

ODPOVĚĎ (14.11.2012 13:30)

Dobrý den Pavle, také prémiová paliva kontroluje Česká obchodní inspekce. Doporučuji vám přečíst si poslední Svět motorů Diesel speciál, kde jsou hodnoceny prémiové nafty a jejich nadstandardní vlastnosti. Z uvedeného testu je patrné, že některé společnosti mají skutečně kvalitní nafty a to, co deklarují, je pravda a testy to prokázaly. Na prémiová paliva je vhodnější jezdit delší dobu a ne pouze jednou a poté čekat okamžité výrazné zlepšení.​

« zpět

 
 
 

Značky Skupiny UNIPETROL